ICA utvecklar framtidens mat och butik

image001-(3).jpeg

Röstassistenter och sensoriska hyllor kan vara något som vi kommer att möta i framtidens matbutik. Och kanske är det odlat kött och insekter som kommer vara på våra tallrikar om några decennier. Frågar du ICA och deras innovationshubbar är det högst troligt.

Samtidigt som samhället utvecklas, befinner sig också våra matbutiker i förändringsfas. Och snabbt går det. Nya tekniker, så som robotiserade lager, blockkedjeteknik och både AR och VR, implementeras för att ta framtidens marknadsplats till nya höjder. På livsmedelssidan förväntas vi se såväl insekter som odlat kött.

– Vi kommer att behöva ställa om, mycket utifrån ett klimatperspektiv givetvis. Det innebär att vi bland annat kommer behöva äta mer växtbaserat och nya typer av proteiner. Vi ser också spännande områden som utforskas, där insekter och framställt kött blir mer hajpat och normaliserat ju mer tiden går, säger Sofia Steinwall, chef för innovation och konceptutveckling på ICA Sverige i podcasten Innovationslandet Sverige.

Här hittar du avsnittet med ICA för Innovationslandet Sverige

Två innovationshubbar

Hon har en flerårig bakgrund inom ICA och var med och startade upp innovationshubben som riktar sig mot matinnovation och foodtech. Fokuset ligger på att framtidssäkra sortimentet, främst våra egna märkesvaror.

– Vi ser gärna att det vi arbetar med blir produkter som slutligen hamnar på hyllan som våra kunder kan ta del av. Det innefattar att arbeta med research, driva innovationsprojekt och att ständigt arbeta med insikter för att veta vad som är på gång. Där tittar vi mycket i 5–10- årsperspektiv för att kunna ligga i framkant, säger hon i podden

För att utveckla nya produkter krävs också ny teknik. Inom ICA:s innovationshubb ICAx utforskats och analyseras nya affärsmöjligheter och tekniker som kan leda till innovationer. Ariella Rotstein är CO-lead inom ICAx och arbetar dagligen med dessa frågor.

– Det enda vi vet med säkerhet, är att vi inte vet vad som kommer att hända framåt, vilket gör att vi behöver hantera ovissheten och hänga med i allt som händer. Vi arbetar brett och var bland annat tidiga med röstassistenter och har tagit fram ett koncept för obemannade butiker för att nämna några, säger hon i podcasten.

Framtidsrapport om matbutiken

Tidigare i år släppte ICA rapporten ”Din matbutik 2032” som siar om hur framtiden kommer att se ut för våra matbutiker. Rapporten tar upp flera dimensioner där kundinsikter diskuteras och nya behov och värderingar lyfts.

– Under den senaste tiden har vi fokuserat väldigt mycket utifrån framtidsrapporten, där vi tittar inom två områden. Dels effektiviseringsmöjligheter med hjälp av teknologin, dels hållbarhetsaspekten och vad det kan innebära för vår butik. Vi har spännande tider framför oss och det är så intressant att vara med på den här resan, säger Ariella Rotstein.

ica-logotyp-liten.jpeg

Om ICA

Hos ICA står innovationen inom dagligvaruhandeln i centrum. Med två innovationshubbar arbetar de dagligen för att ta fram nya områden och uppfinningar för att säkra framtidens sortiment och matbutik. Hösten 2017 började resan mot att stärka och förlänga ICA Gruppens affär genom innovation, när innovationshubben ICAx startades. Tillsammans med Innovationsteamet med fokus på sortiment- och matinnovation strävar ICA efter att ständigt förbättra morgondagens butik. Läs mer här.  


Andra artiklar